هر آنچه باید در مورد واکسن آنفولانزا بدانید

دکتر رضوی پور 2022-11-20T15:32:00+03:30
هرآنچهبایددرموردواکسنآنفولانزابدانید

هر ساله بیماری آنفولانزا تعداد زیادی را درگیر می کند و بسیاری از آن ها را در خطر مرگ قرار می دهد. برای محافظت در برابر ویروس آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن، فرد می تواند واکسن آنفولانزا دریافت کند. آیا می دانید نحوه عملکرد این واکسن چگونه است؟ ایمنی واکسن آنفولانزا تا چه مدت طول می کشد؟ دریافت واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضروریست؟ پاسخ تمامی این سوالات را در این مقاله به طور جامع و کامل گفته ایم.

 

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا در واقع یک عفونت ویروسی است که به گلو، ریه و باقی اعضای سیستم تنفسی حمله می کند و آن ها را درگیر می‌ کند. اکثر اوقات آنفولانزا به صورت خود به خود درمان می شود اما گاهی سبب عوارضی شدید و حتی مرگ آور در بیماران می ‌شود. تب، سرفه، تنگی نفس، گلو درد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضله یا بدن درد و سردرد از علائم بیماری آنفولانزا می باشد.

ویروس آنفولانزا دارند، با سرفه و عطسه می توانند ویروس را وارد هوا کنند و ممکن است افرادی که در فاصله یک متری یا کمتر در کنار بیمار قرار گرفته ‌اند، به ویروس آنفولانزا آلوده شوند. از دیگر روش های انتقال آنفولانزا استنشاق هوای آلوده یا استفاده از وسایل شخصی بیمار می باشد.

بیمار در صورت اقدام به درمان سریع، بعد از حدود پنج روز بهتر می‌ شود، اما گاهی بیماری آنفولانزا یک هفته یا بیشتر ادامه دار می شود و شاید فرد تا یکی دو هفته همچنان احساس بی حالی کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری آنفولانزا، می توانید مقاله آنفولانزا چیست؟ انواع و علائم آن را مطالعه کنید.

 

نحوه عملکرد واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا شامل ویروس‌ هایی است که در فصول آینده، شایع تر هستند و با تحقیقات و نظارت ‌های گسترده ‌ای تولید می شوند. به طور کلی واکسن ‌های آنفلوانزا در برابر ۲ نوع ویروس آنفولانزا A و ویروس آنفلوانزا B ایمنی ایجاد می ‌کنند.

واکسن های آنفولانزا ۳ ظرفیتی یا ۴ ظرفیتی هستند که واکسن‌ های آنفولانزا سه ظرفیتی از بدن در مقابل ۳ ویروس آنفولانزا محافظت می کند و شامل دو ویروس آنفولانزا A و ویروس آنفلوانزا B می باشد. واکسن ‌های آنفولانزا ۴ ظرفیتی، از ابتلا به دو ویروس آنفولانزا A و دو ویروس آنفولانزا B جلوگیری می کنند.

 

چقدر طول می کشد تا واکسن آنفولانزا اثر کند؟

دو هفته بعد از دریافت واکسن آنفولانزا، بدن با تولید آنتی بادی، سبب افزایش مقاومت در برابر ویروس آنفولانزا می شود. البته در این دو هفته، بدن همچنان در خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا می باشد؛ لذا باید مراقبت‌ های لازم را انجام دهد.

همچنین ممکن است فرد همراه با سایر عفونت‌های تنفسی، به آنفولانزا نیز مبتلا شود، پس رعایت پروتکل‌ های بهداشتی اهمیت بسیاری دارد.

می توانید داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا را از داروخانه رضوی پور تهیه کنید و برای درمان این بیماری، بهترین روش های درمان آنفولانزا را مطالعه کنید.

 

ایمنی واکسن آنفولانزا تا چه مدت است؟

فرقی نمی کند فرد واکسن زده باشد یا قبلا به ویروس آنفولانزا مبتلا شده باشد، با گذشت زمان ایمنی بدن در برابر ویروس آنفولانزا کاهش پیدا می کند. همچنین ویروس ‌های آنفولانزا مدام تغییر می کنند؛ لذا اگر فرد سال قبل واکسن آنفولانزا زده باشد، به احتمال زیاد تاثیری برای سال پیش رو ندارد و واکسن آنفولانزا از بدن محافظت نمی کند.

می توان گفت واکسن آنفولانزا فقط برای یک سال پیش رو، در بدن ایمنی ایجاد می کند و هر ساله باید این واکسن تجدید شود تا در برابر ویروس ‌های آنفولانزا موثر باشد.

 

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

از آنجایی که حداکثر ایمنی واکسن آنفولانزا مدت کوتاهی پس از واکسیناسیون به دست می ‌آید و با گذشت زمان، اثرگذاری واکسن کاهش میابد، درصورتی که فرد در تابستان به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کند، ممکن است تا ماه‌ های بهمن و اسفند، ایمنی بدن کاهش یابد و فرد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آنفولانزا شود.

بهترین زمان دریافت واکسن آنفولانزا، قبل از شیوع آنفولانزا در کشور است. می توان گفت ماه مهر و آبان بهترین ماه برای دریافت واکسن آنفولانزا است. درصورتی که فرد کمی دیرتر واکسن بزند، مشکلی ندارد زیرا شیوع آنفولانزا معمولا تا ماه اسفند و یا حتی فروردین طول می‌ کشد.

 

عوارض واکسن آنفولانزا چقدر طول می کشد؟

همانطور که گفتیم واکسن آنفولانزا شامل ویروس‌ های شایع است که غیرفعال شده اند؛ لذا با زدن واکسن آنفولانزا، فرد به بیماری آنفولانزا مبتلا نمی شود و عوارض بعد از آن، به معنای مبتلا شدن به ویروس آنفولانزا نیست. معمولا عوارض واکسن آنفولانزا خفیف است و در حالت کلی، چند روز بیشتر طول نمی‌ کشد.

این عوارض به شرح زیر است:

-        قرمزی، تورم یا درد در محل تزریق

-        تب پایین

-        بدن درد

 

عوامل موثر در ایمنی واکسن آنفولانزا

ویروس های آنفولانزا در هر فصل تغییر می کنند و دچار جهش می شوند؛ بنابراین واکسن ‌های آنفولانزا به طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستند. محققان ویروس های خاص را در واکسن قرار می دهند اما ممکن است ویروس آنفولانزا موجود در واکسن با ویروسی که شایع است، مطابقت نداشته باشد؛ لذا می تواند اثربخشی واکسن آنفولانزا را کاهش دهد.

یکی دیگر از عوامل موثر در اثربخشی واکسن آنفولانزا، سن می باشد که هر چه بیشتر باشد، سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف ‌تر می ‌شود. محققان این واکسن را با دوز بالا برای افراد ۶۵ سال و بالاتر تایید کرده اند. همچنین اولین باری که کودکان بین ۶ ماه تا ۸ سال اقدام به دریافت واکسن آنفولانزا می کنند، باید در دو دوز واکسن آنفولانزا را بزنند تا بدنشان به اندازه کافی مقاوم شود.

توجه داشته باشید احتمال مبتلا به بیماری آنفولانزا در کسانی که واکسن آنفولانزا دریافت می کنند همچنان هست. اما اگر فرد پس از دریافت واکسن آنفولانزا، دچار بیماری شود، شدت علائم آن کم تر خواهد شد.

 

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضروری است؟

کلیه افراد بالای ۶ ماه هر ساله می توانند به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند، اما دریافت این واکسن برای افراد زیر ضروری است:

-        افراد بالای ۵۰ سال

-        اشخاصی که بیماری ‌های مزمن دارند.

-        افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.    

-        کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال    

-        اشخاص ۱۸ سال و کمتر که از آسپرین به عنوان یک دارو برای درمان استفاده می ‌کنند.

-        خانم‌های باردار و همچنین زنان تا ۲ هفته بعد از بارداری       

-        کارکنان مراکز درمانی