آنفولانزا چیست؟ انواع و علائم آن

دکتر رضوی پور 2022-11-20T12:26:00+03:30
آنفولانزاچیست؟انواعوعلائمآن

بیماری آنفولانزا یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد که با سرد شدن هوا، افزایش می یابد و افراد زیادی را درگیر می کند. عطسه، سرفه و احساس خستگی از علائم آنفولانزا می باشد و اگر تشدید شود، نیازمند درمان است. لذا در این مقاله، از علائم بیماری آنفولانزا، انواع آن، روش های تشخیص آن، پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و در نهایت درمان آنفولانزا گفته ایم.

 

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا در واقع یک عفونت ویروسی است که به گلو، ریه و باقی اعضای سیستم تنفسی حمله می کند و آن ها را درگیر می‌ کند. اکثر اوقات آنفولانزا به صورت خود به خود درمان می شود اما گاهی سبب عوارضی شدید و حتی مرگ آور در بیماران می ‌شود.

ویروس آنفولانزا بسته به شرایط محیطی، امکان دارد تا چندین ساعت در محیط زنده بماند و بسته به نوع ویروس، در برابر گرما و PH پایین آسیب ‌پذیر می باشد. ویروس آنفولانرا حلال در چربی است، لذا به مواد شوینده حساس است.

 

انواع آنفولانزا

بیماری آنفولانزا به چهار نوع A، B، C و D تقسیم بندی می شود. نوع A و B آنفولانزا عامل بیشتر همه گیری ‌های واگیردار و سالانه می باشد و نوع C آن مانند سرماخوردگی‌ های ساده ‌تر است که شدت کمتری دارد و رایج تر است. نوع D بیمار آنفولانزا تنها برای دام‌ های زنده بیماری زایی می‌ کند.

 

آنفولانزا نوع A

نوع A بیماری آنفولانزا در بین انسان، حیوانات و پرندگان رایج است. این نوع با داشتن دو نوع پروتئین به نام‌های HA (هماگلوتینین) و NA (نورآمینیداز) در سطح خود، جهش پذیر می باشد و طیف وسیعی از انواع ویروس ‌های آنفولانزا نوع A را ایجاد می کند. سه گونه شناخته شده نوع A آنفولانزا به شرح زیر است:

آنفولانزا H1N1: به این نوع، آنفولانزا خوکی یا اسپانیایی نیز می گویند که مرگبارترین ویروس پاندمیک آنفولانزا می باشد و این ویروس در سال ۱۹۱۸ و ۲۰۰۹ میلادی، عامل پاندمی بود.

 

آنفولانزا H3N2: این نوع جهش یافته آنفولانزا H1N1 می باشد که در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ یکی از عامل ‌های پاندمی بود. انسان، خوک، پرندگان و کلیه پستانداران، می توانند به این ویروس آلوده شوند.

 

آنفولانزا H5N1: آنفولانزا پرندگان یا آنفولانزا H5N1 در سال ۲۰۰۵ گزارش شد و در ابتدا، در پرندگان وحشی آشکار شد، بعد از آن در پرندگان اهلی و در نهایت در انسان خود را نشان داد. این نوع یکی از انواع آنفولانزا های مرغی می باشد که سبب ایجاد عفونت‌ های شدید می شود و میزان مرگ و میر بسیار بالایی دارد. علائم آنفولانزای مرغی شامل سرفه خشک، تب بالای ۳۸ درجه، صدای خش دار، آبریزش بینی و درد استخوان‌ ها می باشد.

 

آنفولانزا نوع B

تاکنون آنفولانزا نوع B فقط در انسان دیده شده است و شدت و قدرت کمتری نسبت به آنفولانزا نوع A دارد.

 

آنفولانزا نوع C

آنفولانزا نوع C، از نوع A و B ضعیف ‌تر است و به عنوان سرماخوردگی ساده ویروسی یاد می شود. آنفولانزا نوع C پس از چند روز و به سادگی رفع می شود و معمولا باعث همه گیری وسیع نمی ‌شود.

 

آنفولانزا نوع D

این نوع اغلب بر دام ها اثر می گذارد و موردی از ابتلای انسان به آنفولانزا نوع D گزارش نشده است.

 

علائم آنفولانزا

در ابتدا ممکن است آنفولانزا مانند سرماخوردگی عادی، علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه و گلودرد داشته باشد؛ اما معمولا به آرامی پیشرفت می ‌کند و علائم آن شدیدتر می شود. در مقاله موجود در سایت داروخانه رضوی پور می توانید درمورد تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا بخوانید.

علائم آنفولانزا به شرح زیر است:

-        تب یا احساس تب

-        لرز و تعریق

-        سرفه خشک و مداوم

-        تنگی نفس

-        گلو درد

-        آبریزش یا گرفتگی بینی

-        درد عضله یا بدن درد

-        سردرد

-        چشم درد

-        احساس خستگی و ضعف

-        استفراغ و اسهال

علائم آنفولانزا کودکان متفاوت است و شامل تنگی نفس، لب ‌های کبود، درد در قفسه سینه، از دست رفتن آب بدن کودک، درد شدید و تشنج می شود که در صورت مشاهده، سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

 

روش ‌های تشخیص آنفولانزا

در حالت عادی فرد بیمار با مراجعه به پزشک، بیماری خود را تشخیص می دهد اما اخیرا با بروز بیماری ‌هایی مانند سرماخوردگی و کرونا، انجام تست‌ های مختلف آزمایشگاهی مانند تست ‌های سرولوژی، برای تشخیص آنفولانزا، دقیق تر می باشد.

به صورت کلی تشخیص آنفولانزا در ۳ مرحله انجام می شود:

1-   بررسی شخصی و اظهارات بیمار به پزشک: بیمار علائم اولیه دارد و شدت بیماری او طی ساعات اولیه و روز اول تا دوم افزایش یافته است.

2-   معاینه بالینی توسط پزشک: بیمار به پزشک مراجعه می کند و با چکاب حفره گوش، انتهای گلو و گوش دادن به صدای ریه ‌ها بیماری تشخیص داده می‌ شود و پزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند.

3-   تست ‌های آزمایشگاهی به دستور پزشک معالج: آزمایش ‌های تشخیص بیماری آنفولانزا، تست‌های مختلفی مثل تست آنتی بادی آنفولانزا یا تست ‌های ژنتیک مولکولی مثل تست آر تی پی سی آر دارد که مشخص کننده ویروس آنفولانزا می باشد.

 

روش‌ های درمان آنفولانزا

بسته به شدت بیماری آنفولانزا، روش درمان آن نیز فرق می کند. می‌ توان درمان را به دو روش درمان خانگی و درمان با دارو تقسیم کرد:

درمان خانگی آنفولانزا

-        مصرف کافی مایعات مانند آب ولرم و جوشیده، سوپ داغ، دم نوش ‌های گرم، آب میوه ‌های طبیعی

-        شستن مداوم دست با آب و صابون و رعایت نظافت شخصی.

-        غرغره آب نمک

-        استراحت کافی

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روش های درمان آنفولانزا را که در آن به طور جامع و کامل درمورد درمان بیماری آنفولانزا گفته ایم، مطالعه کنید.

درمان دارویی آنفولانزا

درصورتی که علائم آنفولانزا شدت گرفت، بیمار می بایست به پزشک مراجعه کند و دارویی که پزشک تجویز می کند را، مصرف کند. از داروخانه رضوی پور می توانید داروی سرماخوردگی و آنفولانزا تهیه کنید.

 

چگونه از آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

با رعایت نکات زیر می ‌توان از ابتلا به ویروس آنفولانزا پیشگیری کرد:

-        تزریق واکسن آنفولانزا در زمان مناسب

-        شست و شوی مداوم دست و صورت

-        خرید ماسک فیلتر دار

-        خودداری از روبوسی و دست دادن به افراد

-        رعایت رژیم غذایی ساده و سالم

-        استفاده مداوم از محلول آنتی باکتریال

-        عدم استعمال دخانیات و عدم مصرف مواد مخدر

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری آنفولانزا هستند؟

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند:

-        کودکان زیر یک سال

-        افراد سالمند بالای ۶۵ سال

-        افرادی که از بیماری ‌های نقص سیستم ایمنی رنج می ‌برند.

-        افرادی که در اماکن عمومی رفت و آمد بیشتری دارند.