بهترین روش های درمان آنفولانزا

دکتر رضوی پور 2022-11-20T12:45:00+03:30
بهترینروشهایدرمانآنفولانزا

بیماری آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که به گلو، ریه و باقی اعضای سیستم تنفسی حمله می کند. این بیماری به شدت واگیر دار است و در صورت مشاهده علائم اولیه آبریزش بینی و سرفه، باید به سرعت به درمان آن اقدام کرد. موثرترین روش های درمان آنفولانزا چیست؟ در این مقاله روش هایی در جهت کمک به بهبود بیماری آنفولانزا معرفی کرده ایم.

 

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا در واقع یک عفونت ویروسی است که به گلو، ریه و باقی اعضای سیستم تنفسی حمله می کند و آن ها را درگیر می‌ کند. اکثر اوقات آنفولانزا به صورت خود به خود درمان می شود اما گاهی سبب عوارضی شدید و حتی مرگ آور در بیماران می ‌شود.

ویروس آنفولانزا بسته به شرایط محیطی، امکان دارد تا چندین ساعت در محیط زنده بماند و بسته به نوع ویروس، در برابر گرما و PH پایین آسیب ‌پذیر می باشد. ویروس آنفولانرا حلال در چربی است، لذا به مواد شوینده حساس است.

افرادی که ویروس آنفولانزا دارند، با سرفه و عطسه می توانند ویروس را وارد هوا کنند و ممکن است افرادی که در فاصله یک متری یا کمتر در کنار بیمار قرار گرفته ‌اند، به ویروس آنفولانزا آلوده شوند. از دیگر روش های انتقال آنفولانزا استنشاق هوای آلوده یا استفاده از وسایل شخصی بیمار می باشد.

بیمار در صورت اقدام به درمان سریع، بعد از حدود پنج روز بهتر می‌ شود، اما گاهی بیماری آنفولانزا یک هفته یا بیشتر ادامه دار می شود و شاید فرد تا یکی دو هفته همچنان احساس بی حالی کند.

 

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا به شرح زیر است:

-        تب یا احساس تب

-        لرز و تعریق

-        سرفه خشک و مداوم

-        تنگی نفس

-        گلو درد

-        آبریزش یا گرفتگی بینی

-        درد عضله یا بدن درد

-        سردرد

-        چشم درد

-        احساس خستگی و ضعف

-        استفراغ و اسهال

علائم آنفولانزا کودکان متفاوت است و شامل تنگی نفس، لب ‌های کبود، درد در قفسه سینه، از دست رفتن آب بدن کودک، درد شدید و تشنج می شود که در صورت مشاهده، سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

 

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

می توان گفت آنفولانزا در مقایسه با سرماخوردگی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد. به طور کلی علائم بیماری انفولانزا شدیدتر از بیماری سرماخوردگی می باشد و دوره ماندگاری بیشتری دارد.

سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد و علائم مشابه ای دارند؛ اما اگر بخوایم تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را بررسی کنیم، می توانیم علائم آن ها را با هم مقایسه کنیم:

-        گلودرد هم در آنفولانزا و هم در سرماخوردگی بسیار شایع و شدید می باشد.

-        تب، سردرد، خستگی و ضعف، سرفه در آنفولانزا شدید می باشد، در حالی که این علائم در سرماخوردگی خفیف و جزئی می باشد.

-        همچنین اسهال ممکن است در آنفولانزا برای کودکان رخ دهد.

-        آبریزش بینی یا گرفتگی بینی بیشتر در سرماخوردگی اتفاق میفتد.

برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید به مقاله تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟ مراجعه کنید.

درمان آنفولانزا

درمان خانگی آنفولانزا

با انجام برخی از کارها در خانه، می توان به بهبود آنفولانزا کمک کرد:

مصرف نوشیدنی ها و آب: فرد بیمار به علت مبارزه با بیماری آنفولانزا دچار کم آبی است؛ لذا نوشیدن مایعات واجب و ضروری است و آب از دست رفته‌ بدن را تامین می کند. مایعات گرم مثل آب استخوان یا آبگوشت و همچنین آب میوه تازه به رفع احتقان بینی و سینوس‌ ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

 

استراحت کافی: استراحت در دوران نقاهت بسیار ضروری است و سبب افزایش انرژی بدن برای مبارزه با ویروس آنفولانزا می شود.

 

مصرف زینک: یکی از راهکاری های موثر، استفاده از مواد غذایی و مکمل ‌های حاوی زینک می باشد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می ‌شود. تخم مرغ، دانه و مغزهای گیاهی، گوشت قرمز، عدس، نخود، لوبیا و آجیل حاوی مقادیر قابل توجهی زینک هستند.

 

دمنوش برای درمان آنفولانزا: مصرف گیاهان مختلف به صورت دمنوش، می تواند به درمان آنفولانزا کمک کند. گیاهان کمک کننده به درمان آنفولانزا به شرح زیر است:

-       چای سبز: چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با داشتن ماده ‌ای شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین گالات، در مهار ویروس آنفولانزا موثر است.

 

-       چای بادرنجبویه: این گیاه خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی و همچنین ویتامین C دارد که سبب دفاع از بدن در برابر ویروس آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

-       چای دارچین: دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که در درمان آنفولانزا موثر می باشد.

 

-       برگ اکالیپتوس: این گیاه به کاهش تب و درمان بیماری آنفولانزا کمک می کند.

 

-       زنجبیل: نوشیدن چای زنجبیل نه تنها باعث دفاع از بدن در برابر فاکتورهای بیماری‌ زا می شود، بلکه احتقان بینی و گلو را از بین می برد و باعث بهبود سایر علائم آنفولانزا نیز می شود.

 

درمان خانگی آنفولانزا با بخور: رطوبت سبب تسکین تورم بینی و ریه می شود و عامل بیماری ‌زا را از بین می برد؛ لذا دستگاه بخور برای درمان آنفولانزا موثر است. از فواید بخور دادن می توان به باز کردن راه‌های تنفسی، کاهش سرفه‌ ها و جلوگیری از رشد سریع ویروس آنفولانزا اشاره کرد.

 

داروی درمان آنفولانزا

در کنار درمان خانگی آنفولانزا، در صورت تشدید علائم بیماری، باید به پزشک مراجعه شود و به تجویز او دارو مصرف شود. دقت داشته باشید داروهای زیر، به دستور پزشک باید مصرف شوند:

مسکن ‌ها: مسکن ‌هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن به تسکین دردهای عضلانی، سردرد و تب کمک می کنند.

 

اکسپکتورانت: اکسپکتورانت سبب کاهش ترشحات سینوسی می شود و سردرد و سرفه را تسکین می دهد.

 

داروهای ضد احتقان: این داروها در رفع گرفتگی، آبریزش بینی و فشار وارده بر سینوس ‌ها و گوش ها موثر می باشند.

از داروخانه رضوی پور می توانید داروی سرماخوردگی و آنفولانزا تهیه کنید.

 

تاثیر واکسن آنفولانزا

یکی از روش های پیشگیری و کنترل بیماری آنفولانزا، انجام واکسیناسیون می باشد. می توان در ماه آذر یا حتی دیرتر برای دریافت واکسن اقدام کرد اما بهترین زمان برای انجام این کار، ماه مهر و آبان است.

واکسن آنفولانزا موجب تولید آنتی بادی در بدن می‌شود که از بدن در مقابل ویروس آنفولانزا محافظت می کند و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می ‌دهد. برای مطالعه بیشتر در مورد واکسن آنفولانزا می توانید به مقاله هر آنچه باید در مورد واکسن آنفولانزا بدایند، مراجعه کنید.